Transparència, arxius i programes electorals a Barcelona (I)


A Catalunya, tots els partits que concorren a les eleccions municipals, de manera més o menys destacada, incorporen la promesa de transparència als seus programes. Tal com recull la Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació i bon govern al seu articulat, l’esforç de reorganització que han d’assumir les administracions locals per tal de garantir l’accés a documents i dades autèntics i de qualitat s’ha de fonamentar, tècnicament, en la gestió documental (art. 5.2). Els Portals de Transparència (producte estrella de la llei), de fet, passen a ser l’instrument bàsic del sistema de gestió de documents (art. 5.4) i la informació que en ells hi trobarem s’ha d’estructurar seguint el quadre de classificació corporatiu (art. 6.1).

Per tant, més que recórrer a metàfores de l’estil “parets de vidre” o a frases fetes tipus “llums i taquígrafs”, seria d’esperar que als programes electorals, trobéssim clares referències dins les mesures vinculades amb transparència als serveis d’arxiu municipal que, per llei (art. 32 de la Llei 10/2001 d’arxius i documents), són els encarregats de dissenyar el sistema de gestió de documents als ajuntaments.

A continuació, farem un breu repàs als programes dels partits que, possiblement, obtinguin representació a l’Ajuntament de Barcelona. En concret, ens centrarem als eixos directament vinculats amb la transparència, tot i que també haurem de fer referència a l’àmbit cultural per acabar de copsar la funció que, políticament, es té reservada als arxius. Començarem aquesta minisèrie d’entrades amb el grup que, actualment, governa la ciutat:

Al primer bloc del programa electoral de la candidatura encapçalada per Xavier Trias comença amb l’àmbit “Valors-Bon Govern”, en què s’aposta per una administració més eficient i transparent. A les mesures directament vinculades hi trobem les següents:

CiU_transparència_arxius

És l’única formació on, explícitament, apareix el servei d’arxiu municipal a l’eix de transparència, si bé el redactat de les mesures concretes és un pel confús. És significatiu comparar les dues primeres mesures amb les dues últimes. La gestió dels processos de l’organització i el desenvolupament normatiu de la Llei de transparència, en rigor, no poden dur-se a terme al marge de la implementació integral del sistema de gestió documental. Cal pensar, doncs, que “unificar els arxius municipals” vol dir, en realitat, complir amb el que la Llei 10/2001 ja fixava i el que, a nivell local, el Reglament del 2010 tornava a reblar. Ara bé, de moment, l’únic desenvolupament normatiu vinculat a la llei catalana de transparència que ha fet l’Ajuntament és una equívoca circular (Gaseta Municipal, 10/04/21015) on s’ha decidit que la Biblioteca General implementi, al marge del sistema de gestió de documents i del seu marc d’interoperabilitat, el repositori obert (BCNROC) que preservarà i difondrà tots els “continguts” d’accés obert objecte de publicitat activa. Fóra bo que, en el desplegament normatiu de la llei de transparència, s’aclarís quin paper ha de jugar exactament aquest repositori i a què esperen a fixar les funcions del repositori municipal corporatiu, és a dir, l’arxiu digital (o l’arxiu electrònic únic com la futura llei de procediment administratiu clarament defineix) que, en rigor i legalment, ha de fonamentar l’accés permanent a tots els documents digitals generats per l’administració municipal, inclosos els que nodreixin el Portal de Transparència, en comptes de, potser, optar per utilitzar dreceres de poca fiabilitat tècnica i, sobretot, econòmica.

Especialment, perquè, tal com trobem al següent àmbit (el de Govern Obert), s’aposta per això:

Imagen 7

Si es crea aquest nou departament de Govern Obert, caldria esperar que el sistema d’arxius municipals hi tingués una clara i evident vinculació, com a mínim, funcional, d’acord amb l’articulat de la llei 19/2014. Que CiU hagi situat als arxius en el mateix primer eix hauria de ser un bon auguri. Tanmateix, el fet que el concepte mateix d’arxiu prevalgui encara al de gestió documental en relació a la transparència pot comportar decisions equívoques (com hem assenyalat respecte del repositori BCNROC) o directament esbiaixades. Així, construir els “nous arxius municipals” no significa, per se, millorar l’eficiència i, sobretot, aprofundir en la implementació del SGD municipal, especialment si això suposa un fre a la capil·laritat del mateix sistema, amb uns arxius de districte, per exemple, prou afeblits ja per la manca de personal i que, justament ara, haurien de jugar un paper destacadíssim en l’aplicació de la llei de transparència i en l’alfabetització en accés a la informació de la ciutadania.

Per cert, a la part dedicada a Cultura només hi trobem una menció als arxius (normal, tenint en compte que al balanç d’aquesta àrea presentat per l’actual equip de govern no hi havia cap indicador específic per als arxius). En concret, es tracta del paper que ha de jugar l’Arxiu Fotogràfic com a subministrador de material (?) per al flamant Centre de la Imatge que es vol ampliar al Palau de la Virreina (p. 97 del programa). No deixa de ser simptomàtic que, comptant amb un dels tres arxius fotogràfics més importants del país (els quals, a més, conserven la majoria del patrimoni fotogràfic del país), s’aposti per un nou “centre” a l’hora de difondre la imatge (a “imatge i semblança” del Pla Nacional de Fotografia, tot sigui dit). En aquest cas, és més greu encara desaprofitar l’excel·lent ubicació del Fotogràfic (a poques passes de la “Zona Zero” del catalanisme) i, novament, tornar a invisibilitzar la potència del patrimoni documental municipal en benefici de criteris “artístics”.

Un pensament sobre “Transparència, arxius i programes electorals a Barcelona (I)

  1. Retroenllaç: Anàlisi dels programes per a les eleccions del 27 S de 2015 | Observatori professional

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s