El (no-)testament del pare de Jordi Pujol i la difusió de còpies autèntiques notarials


Al Telenotícies Nit d’ahir dimecres hi trobem la següent notícia breu (36 segons de vídeo), recollida aquest matí a la web de la CCMA:

http://www.ccma.cat/324/La-jutge-ja-te-el-testament-del-pare-de-Jordi-Pujol-No-hi-figura-la-fortuna-dAndorra/noticia/2627933/

Segons TV3, i la resta de mitjans de comunicació que se n’han fet ressò: “La jutge que investiga el “cas Pujol” a Barcelona ja té, com havia demanat, el testament del pare de l’expresident”, en què, també segons tots els mitjans, no hi ha constància de la fortuna dipositada a Andorra i que només fou reconeguda l’estiu passat.

Per il·lustrar la informació, al TN s’han difòs unes imatges parcials d’una còpia autèntica d’un instrument notarial presentat com si fos el testament de Florenci Pujol, però que en realitat és la manifestació d’herència atorgada per la seva vídua i els seus dos fills davant de qui llavors era notari de Barcelona, Lluís Roca-Sastre, el 28 de març de 1981 (en concret, al segon 11). A la superposició d’imatges que segueixen hi podem observar els saldos dels comptes corrents, només els que tenien a l’extinta Banca Catalana (segons 17-19), l’adjudicació, en concepte de pagament de drets llegitimaris, a Jordi Pujol i Soley d’una casa i unes accions de Banca Catalana i la companyia “Cedat” (segons 20-23) i, finalment, la relació d’accions de Banca Catalana abans mencionades (segons 24-36), mentre el zoom va fent més evident la signatura de l’expresident de la Generalitat.

Que es recorri a documents amb validesa jurídica contrastada com a fonament de la informació és una bona notícia, tant per posar de manifest el valor dels arxius com per garantir a l’audiència la procedència i la fiabilitat d’aquesta informació. Ara bé, en aquest cas, mostrar la manifestació d’herència per il·lustrar que la jutge ha rebut el testament no aporta rigor, sinó, més aviat tot el contrari. Com a espectadors, de fet, no se’ns ofereix cap prova fefaent sobre si la fortuna figura o no al testament, tot i que, en una praxi periodística poc curosa, es digui que: “Enlloc, com era previsible, figura la fortuna que aquest estiu passat l’expresident va confessar que tenien a Andorra”, tal com recull el text del peu del vídeo. Insistim: del testament, no s’ofereix cap imatge ni extracte.

En tot cas, sí podem constatar que no fou acceptada com a llegat testamentari per part de l’expresident (i és aquesta la informació realment rellevant), tal com en dóna fe els fragments triats de la manifestació d’herència. Dit d’una altra manera, allò que s’ha decidit mostrar (tot desconeixent si TV3 i la resta de mitjans han tingut accés també al testament o només a la manifestació d’herència, ja que si comparem les diverses informacions són totes força similars) vindria a reforçar la idea que Jordi Pujol no ha estat mai titular de la fortuna d’Andorra, quelcom que coincideix amb la tesi de la seva defensa per demanar el sobresseïment de la causa. Des d’un àmbit periodístic, per tant, seria interessant ara saber des d’on s’ha filtrat el document.

Però aquest és un blog dedicat a qüestions arxivístiques i, per tant, a banda d’assenyalar el poc rigor diplomàtic -volgut o no- a l’hora d’identificar el tipus documental que contenia la informació oferida, cal fixar-se també en dos aspectes més: la cura, ara sí, que han tingut per no mostrar dades personals de tercers i el fet, cada cop més habitual, de difondre públicament còpies autèntiques d’instruments notarials no centenaris.

Pel que fa a aquest segon punt, cal recordar que la llei fixa el termini d’un segle per a al lliure accés al protocol notarial (Reial Ordre del Ministeri de Gràcia i Justícia de 22 de maig de 1914). Les còpies, òbviament, no formen part del protocol, sinó que, un cop generades, llur titularitat passa a qui legítimament les ha sol·licitades. És el titular de la còpia, bé sigui una persona física o jurídica, qui, en tot cas, hauria de decidir si es pot fer públic o no el seu contingut (quelcom que, per cert, en el cas de cessió o comodat de fons privats a arxius hauria d’especificar-se, ja que sovint s’hi troben còpies d’escriptures notarials). Si tenim present els fragments difosos, en cap moment s’inclouen dades personals que hagin de ser objecte d’especial protecció (art. 7 de la llei 15/1999) i, pràcticament, només apareixen dades dels béns acceptats per l’expresident Pujol. Així, en el cas que no hagin comptat amb el consentiment de la família (com presumiblement ha succeït), els mitjans de comunicació, i en concret TV3, poden apel·lar al dret a la informació. Recentment, i com a contrapunt per entendre millor la mil·limètrica selecció d’imatges escollides, hi ha hagut un cas de “transparència radical” amb la difusió, aquest cop, completa de la còpia d’una escriptura notarial: Guanyem va decidir fer pública l’escriptura de constitució com a partit, juntament amb altra documentació relativa als tràmits de registre de la seva formació, al mateix temps que denunciaven la usurpació del seu nom per un partit fantasma. Els noms, números del DNI, adreça i estat civil de les tres persones que apareixen com a fundadors són ben visibles i, comprensiblement, la difusió es féu amb el seu consentiment.

Benvingut sigui el protagonisme dels documents en els mitjans de comunicació i, gràcies a les noves tecnologies, la seva difusió. Però, en paral·lel, cal exigir al periodisme rigor i precisió en la identificació del què (tipologia), el com (completesa) i el qui (provinença) dels documents, per tal que l’audiència pugui entendre millor el perquè de la informació. Cal exigir cura tant pel text com pel context. Cal, en definitiva, afegir al criteri mediàtic una mínima dosi de tractament arxivístic. La qualitat de la informació hi sortirà guanyant.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s